به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهل و هفتمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی از تاریخ 1 تا 4 شهریور برگزار شد. در این نشست مهمانان متفاوتی از جمله حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، صادق شهبازی، فعال سیاسی اجتماعی، روحالله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی و برخی از ادوار و فعالین عدالتخواه دانشجویی حضور داشتند و کلاس های تشکیلاتی، عدالتخواهی و ... برگزار شد.
رحیمپور: برخی از فسادها به خاطر ناکارآمدی قوانین و ساختارها است
حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهل و هفتمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی که در محل حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار شد، گفت: سوال این است که آیا ما در نظام ظلم، فساد و سوء استفاده داریم یا نه؟ بله داریم، داشتیم و خواهیم داشت. در واقع هر کجا که انسانها هستند فساد و انحراف در هر سیستمی کم و بیش وجود دارد. در حکومت امام علی (ع) هم که نماد عدل مطلق بوده چند استاندار و مسئول امور مالی که برخی از آنها از نزدیکان امام بودند داریم به خاطر دزدی از بیت المال و فساد نام شان در نهج البلاغه آمده است.
وی افزود: امام علی (ع) خطاب به یکی از کارگزاران خود که پولها را برداشته بود و مثل دزدهای امروز که به آمریکا و کانادا پناهنده میشوند به معاویه پناهنده شده بود گفته بودند اگر دستم به تو برسد با همان شمشیری تو را خواهم زد که هر کس را با آن زده ام به جهنم رفته است و این در حالی بود که این افراد دارای خدمات و سوابق خوبی داشتند، ولی کم کم یا فاسد شدند و یا از نظر سیاسی به دشمن پناهنده شدند.
رحیم پور ازغدی بیان کرد: شمر که در کربلا سر امام حسین (ع) را بریده جزو سرداران امیرالمومنین و نماز شب خوان بوده و بارها پیاده به حج رفته است. شمر در جنگ صفین در کنار امام حسن(ع) و حسین(ع) با معاویه جنگیده است، اما ۲۰ سال بعد در کربلا در کنار یزید سر امام حسین را میبرد و اینها جزو ریزشها هستند، اما در مقابل چند تن از شهدای کربلا قبلا از دشمنان امام علی و از خوارج و دوستان ابن ملجم بوده اند که در جنگ نهراوان با امیرالمومنین جنگیده بودند و در کربلا شهید شدند.
وی با بیان اینکه چند تن از شهدای کربلا شیعه نبوده اند، اضافه کرد: زهیر از شهدای بزرگ کربلاست، اما او اصلا علوی نبود؛ بلکه عثمانی بود و در جنگ صفین جزو طرفداران نیروهای معاویه و ضد امام علی بود، ولی بعدا از سیاست کنار کشید و در جریان واقعه کربلا طی دو ملاقاتی که با امام حسین داشت مسیر خود را عوض کرد و یا حر هم جزو رویشهاست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمان حکومت امام زمان عج نیز اینطور نیست که کسی فاسد نشود؛ منتهی امام اجازه نمیدهند که فساد نهادینه و تولید شود. چون شرایطی را که امام برای ۳۱۳ نفر یاران خود تعیین کرده تعهدات متقابلی هستند که بر اساس این تعهدات برای انقلاب در سطح جهان و نشکیل حکومت واحد عدل جهانی و تحقق عدالت، برابری، امنیت، معنویت و تربیت گام برمی دارند.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه فرق حکومت فاسد با غیرفاسد در این است که حکومت فاسد خودش جامعه را به سمت فساد هل میدهد، افزود: در حکومتی که فاسد نیست ممکن است در جاهایی افرادی فاسد شوند و یک جاهایی هم ممکن است فسادی به خاطر بی عرضگی، ناکارآمدی و کم کارآمدی به وجود بیاید. با این اوصاف باید بین حکومت فاسد و غیرفاسد فرق قائل شد.
وی بیان کرد: افرادی را میشناسم که چند سالی است به صحنه آمدند و ادبیات عدالت خواهی دارند، ولی هیچ وقت در دهههای ۶۰ و ۷۰ عدالت خواه نبودند؛ با این وجود امروز میبینیم که همین افراد عدالتخواه شدند و اصل نظام، امام و انقلاب را زیر سوال میبرند. بنده این افراد را میشناسم اصلا کارهای نبوده اند. عدهای از این افراد هم که با عنوان عدالتخواه شناخته میشوند در دهه ۷۰ بنده دفاعیههای آنها را مینوشتم؛ و یا بنده بیانیههای انجمنهای اسلامی در دانشگاههای مختلف و یا طلبههای حوزههای علمیه مشهد و جاهایی دیگر با موضوع عدالتخواهی را من مینوشتم. (جزئیات بیشتر)
خیلیها نمیخواستند جنبش عدالتخواه دانشجویی وجود داشته باشد
شعرباف شهردار کرمان و از ادوار جنبش عدالتخواه دانشجویی در چهل و هفتمین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی که در محل حوزه علوم اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در حال برگزاری است، طی سخنانی با موضوع رویکرد عدالتخواهانه در حل مسائل شهری و مساله شناسی حاشیه شهر و محرومیت زدایی گفت: بیش از ۲۲ سال است که جنبش عدالتخواه دانشجویی چه به صورت رسمی و غیررسمی با تمام فراز و فرودهایی که داشته مسیر رو به جلو و در حال تکاملی را طی کرده است.
وی با بیان اینکه با قطعیت میتوان گفت که تقریبا خط محتوایی جنبش عدالتخواه دانشجویی با تغییر تمام نسلهای آن ثابت باقی مانده و مانند خیلی از تشکلها دچار افراط و تفریطهای کلان نشده است، افزود: نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی ۲۰ سال پیش هم با محتوای نشست امروز در اسماعیل آباد یکی از مناطق جنوبی شهر مشهد و با موضوع حاشیه نشینی برگزار شد.
شهردار کرمان گفت: در اواسط دهه ۷۰ که جریان عدالتخواهی به صورت غیررسمی در بستر جلسات استاد حیدر رحیم پور در مشهد در حال شکل گیری بود در آنجا هم خط محتوا همین خط محتوایی امروز جنبش عدالتخواه دانشجویی یعنی توجه به موضوعات عینی، درگیر نشدن در موضوعات انتزاعی، قائل نبودن به بسیاری از خط قرمزهای ساختگی و شجاعت و صراحت در اعلام نظر مد نظر بود.
وی با بیان اینکه جنبش عدالت خواهی بر اساس یک تفکر ناب، با نگاه به فقه شیعی و با تمرکز بر روی اساتید فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: برخلاف خیلی از تصورات که عدالتخواهی را بی مبنا و جو زده تصور میکنند، اما حداقل در مورد جنبش عدالتخواه دانشجویی اینگونه نبوده است.
شهردار کرمان بر لزوم بازخوانی تاریخ شفاهی جنبش عدالتخواهی در نشستهای سالیانه این اتحادیه تاکید کرد و گفت: فایده بازخوانی تاریخچه اتحادیه این است که هم میتوان نقاط قوت را شناخت و هم حداقل اشتباهات گذشته را تکرار نکرد.
شعرباف بیان کرد: خیلیها نمیخواستند عنوان جنبش عدالتخواه دانشجویی وجود داشته باشد، چون جنبش را انشعابی از جریان حزب اللهی و جز طبرزدیها و در واقع نوعی جرم غیررسمی میدانستند. (جزئیات بیشتر)